Cu toții am trecut, trecem sau vom trece printr-o schimbare de job, la un moment dat în cursul carierei noastre. Exemplele cu oamenii care lucrează toată viața în același loc și aceeași poziție sunt extrem de rare, iar majoritatea antreprenorilor au fost la un moment angajați. În materialul de mai jos vom încerca să atingem câteva puncte sensibile legate de alegerea unui job nou, să înțelegem de ce se întâmplă aceste greșeli și cum le putem preveni sau rezolva.
Știm că există o multitudine de pagini și sfaturi miraculoase care ne promit îndrumarea către un job nou, însă ce încercăm noi să facem este să oferim un punct de vedere realist, obiectiv, oferit de către persoane avizate din domeniul HR-ului, întocmai ca toate cursurile pe care le oferim de atâția ani și prin care am ajutat mii de persoane în viața profesională.
Cele mai întâlnite greșeli (explicate)
1. Standardele de muncă
În loc să stai focusat pe ce standarde de muncă vrei să îți împlinească noul angajator, te concentrezi pe ce NU mai vrei din ce ai trăit la fostul. Cu alte cuvinte, trăiești în trecut, iar asta e una dintre cele mai mari greșeli pe care o putem face, nu numai în carieră, dar și în viață.
Din moment ce te pregătești sau chiar ai început un job nou, e clar că ți-ai dorit o schimbare, iar aceasta e în fața ta, nu în spate. Ia în considerare motivele pentru care ai schimbat jobul, însă axează-ți energiile și concentrarea pe ce urmează, pe ce îți dorești, nu pe ce ai avut. Vei descoperi că noile oportunități sunt mai aproape decât credeai, iar schimbarea va deveni una benefică, cât timp ești direct implicat în a-ți clădi o viață profesională mai pe placul tău. Un motto al unei mari companii americane spunea, simplu: #KeepMovingForward. Poate a venit momentul să-l urmezi.
2. Răspunsurile de la interviu
Știm procedura: te îmbraci frumos, pui un zâmbet mare pe față, verifici CV-ul să fie adus la zi, și te duci să te vinzi. Uneori te pregătești de interviu și înveți “răspunsurile corecte”, în speranța obținerii jobului, dar nu te gândești că, dacă te vor alege, va trebui să joci apoi un rol zi de zi.
Spune ce crezi cu adevărat, nu ce crezi că ar trebui să spui, altfel riști să începi un job nou, unde nu îți va mai plăcea să mergi după o perioadă scurtă, fiindcă vei realiza că nu te reprezintă și că nu e exact ce ți-ai dorit.Cu alte cuvinte, fii autentic, angajatorului trebuie să-i placă de tine, nu de o imagine regizată a ta. Jobul corect pentru tine va apărea, fără îndoială!
3. Evaluarea noului rol
Hmmm, sună bine jobul ăsta, sigur mi se potrivește! Greșit. Un job trebuie analizat din toate punctele de vedere, în special dacă e diferit față de ce ai făcut până atunci. Capcana titulaturii este una în care pică mulți angajați, atrași de o descriere pompoasă. Astfel, un rol aparent autonom se va dovedi mult mai greu decât unul în echipă, un rol de specialist poate include taskuri banale sau un rol de manager îți va dezvălui că nu ai nici un om în subordine directă.
Dacă nu evaluezi corect rolul și așteptările pe care angajatorul le va avea de la tine, nu ai cum să fii 100% sigur că te vei acomoda în acea poziție. Fii curios, pune întrebări, nu ezita să ceri informațiile necesare pentru luarea unei decizii cât mai calculate.
4. Verificarea angajatorului
În cazul în care nu verifici calitatea angajatorului înainte de a accepta o ofertă, riști enorm de multe lucruri. Mai pe românește, vei da din lac în puț. Mai ales în zilele noastre, când ai la îndemână site-uri de reviews, sau le poți scrie angajaților curenți pe LK, să îi întrebi cum e la ei în companie, sau să întrebi inclusiv pe cei ce te intervievează: tu de ce ești aici?
Nu de puține ori se întâmplă să te îndrăgostești de o companie, de branding-ul ei, și să descoperi o altă lume în spatele ușilor închise. Fii atent, fii obiectiv, alege cu mintea, nu cu inima, și evită dezamăgiri mari, până să accepți o ofertă din considerente ce nu țin de muncă. La final de azi, tu ești acolo să depui un efort, iar compania are drept scop obținerea de profit, deci alege un angajator cu recenzii bune, cu structură organizațională corectă și cu viziune.
5. “Goana” după bani
Știm, în ziua de azi trebuie să fii cel puțin naiv ca să nu iei în considerare aspectul financiar. Cu toții avem facturi de plătit, cu toții tindem să ne dorim mai mult. Ce trebuie să te întrebi, deseori, în special pus în fața unei oferte generoase, este: care este costul acestor bani, care e prețul lor?
Cu alte cuvinte, care e lucrul pe care trebuie să-l dai la schimb, pentru salariul oferit. Uneori e timpul cu familia, alteori e timpul cu tine însuți, însă în multe cazuri, banii mai mulți vin cu bagajul lor, iar unii angajați se pot trezi că sunt mai nefericiți decât la jobul anterior, cu toate că acum câștigă mai bine. Paradoxal, însă e o realitate a zilelor noastre. Poți avea ghinionul să nimerești la un angajator care, dacă te ofertează peste nivelul pieței, să își imagineze că te are în proprietate. Iar aceea e o situație foarte amară și de nedorit, pentru oricine. Atenție la bani, de multe ori vin însoțiți de costuri ascunse!
Concluzii
Fie că schimbi un job pentru cultura organizațională, pentru recunoaștere, pentru nevoia de bani, fii foarte atent la ce cauți și mai ales, la ce alegi. Joburile pompoase pot fi plictisitoare și banale, angajatorii arhi-cunoscuți se pot dovedi companii cu o cultură bolnavă, banii frumoși te pot costa lucruri irecuperabile, și așa mai departe.
Sigur, există cursuri profesionale care te pot îndruma, însă, la final de zi, e cariera ta, deci sunt alegerile tale. Învață să faci Design de Carieră și asigură-te că știi încotro merge cariera ta în următorii 3-5 ani, astfel încât să nu te găsești “surprins” neplăcut de piața muncii!