Centrul de Carieră

Jonglăm între carieră și familie
Andra Pintican

Andra Pintican

Jonglăm între carieră și familie?

Extrem de mulți angajați se plâng, în special după ridicarea măsurilor de prevenție ale pandemiei, că se află între ciocan și nicovală, într-un punct în care nu știu ce să aleagă, dintre cele două micro-universuri ale vieții lor: familia și jobul.

Un subiect foarte delicat, amplu, pe care îl voi dezbate fără ocolișuri, astfel încât cei ce se află în situații similare, să poată ajusta cursul vieții lor profesionale în așa fel încât să nu fie nevoie să ia vreo decizie radicală sau să renunțe la vreunul dintre aspectele în cauză.

Pe de o parte avem jobul, de care este nevoie, fie pentru menținerea necesităților și a unui nivel de trai sănătos, sau pentru împlinirea profesională, pentru aspirațiile de carieră, iar pe de altă parte avem familia, oamenii dragi, care contează cel mai mult pentru noi și alături de care ne petrecem majoritatea timpului liber. Ce facem, însă, atunci când balanța înclină mai mult spre unul dintre aceste aspecte ale vieții noastre? Cum restaurăm echilibrul între ce trebuie să facem și ce ne place să facem? Mai jos vom analiza câteva metode prin care ne putem face viața mai ușoară, fără să fim puși în fața unor compromisuri nedorite.

Strategii pentru acomodarea ambelor aspecte

  1. Fii flexibil

În vremuri schimbătoare, angajatorii ce vor să lucreze inteligent și eficient, oferă program flexibil, iar angajații serioși, care își cunosc aptitudinile și știu ce rezultate pot oferi, arată acest lucru. Astfel, dacă un angajat este productiv în orele de muncă, de ce i-am îngrădi fiecare zi în același program de rutină? În condițiile în care va cere un program 08 – 16, de ce să îl oblig să vină (sau să lucreze de acasă) între 10 – 18? Nu va mai fi la fel de productiv, fiindcă în acele ore în care avea nevoie de flexibilitate, gândul nu va sta la muncă. Cereți program flexibil, în special când puteți lucra autonom și sunteți siguri pe rezultatele pe care le puteți livra!

La fel și cu munca remote, care a devenit parte integrantă a modului de lucru, în acești ultimi ani, multe companii dovedind că se poate lucra la fel de bine (sau poate chiar și mai bine) de la distanță. Eviți a pune angajații pe drumuri, iar acele ore pierdute în trafic se vor regăsi în timpul petrecut cu familia. Deci, o sănătate mentală mai bună pentru angajați, rezultate mai bune pentru organizație. Cereți remote-work oricând aveți ocazia, în special dacă locuiți foarte departe de birou! Argumentați și faceți angajatorul să înțeleagă acest aspect esențial, atât din punctul vostru de vedere, cât și al beneficiilor sale.

  1. Fă-ți un plan

Organizarea e una din cheile succesului. Fie că vorbim despre taskurile de muncă, activitățile de familie, sau îmbinarea ambelor, te va ajuta foarte mult dacă ai un plan bine pus la punct. Un program prestabilit va face minuni în managementul timpului, în dozarea efortului și în balansarea celor două aspecte importante ale vieții tale.

Fie că utilizezi un calendar, un tool de planificare sau doar un Excel, educă-te în a-ți maximiza timpul dedicat muncii, astfel încât să te poți bucura pe deplin de restul clipelor alături de cei dragi sau dedicate pasiunilor tale.

  1. Setează-ți valorile și prioritățile

De ce muncesc? Care sunt principiile pe care îmi bazez cariera și activitatea mea profesională? Aceste întrebări trebuie să aibă un răspuns sincer și solid, pentru a putea defini cine suntem și ce contează cel mai mult pentru noi.

Da, ai niște princpii de muncă în care crezi, valori de la care nu te abați, iar asta e foarte bine, te vor ajuta în a-ți crea o carieră frumoasă și a fi bun în ceea ce faci. Dar ai și priorități, iar uneori munca nu este printre acestea. Aici includem familia, sau propria-ți persoană. Până când nu vei stabili cu exactitate o scară a valorilor și a lucrurilor cele mai importante, vei fi mereu prins între cele două lumi, nereușind să satisfaci pe deplin nici una dintre ele. Pune creionul pe hârtie, analizează-te, fii sincer și alege ce ar trebui să fie prioritar, și ce ar putea trece pe plan secundar.

  1. Setează-ți standardele de muncă

Salariu mare? Ore scurte? Beneficii peste beneficii? Fie că vorbim despre lucruri materiale sau conjuncturi umane, cu toții ne dorim ceva de la locul de muncă. Iar problemele intervin când locul respectiv nu este aliniat cu standardele noastre. Un set sănătos de asemenea standarde ne va ajuta să alegem corect, să cerem ce ne dorim și să adresăm ceea ce nu ne convine.

Faptul ca o organizație, o echipă sau un manager nu au aceste standarde, nu înseamnă ca nici tu nu trebuie să le ai. Definește clar ce vrei să îți ofere locul de muncă și cere aceste lucruri. Ai dreptul ca standardele de muncă decente să fie respectate, deci nu mai accepta un loc de muncă nedemn, doar pentru scuza obținerii unui salariu!

  1. Învață să spui NU

Ah, acest elefant din camera pieței de muncă din România. Overtime-ul, extra-taskurile, micile rugăminți, sau, mai grav, ordine. Trebuie făcut până la ora X, avem nevoie de toată lumea la birou, nimeni nu pleacă acasă. Nu, aceste comportamente sunt inacceptabile și ilegale! Nimeni nu poate fi forțat să își ia din timpul dedicat familiei, pentru a executa taskuri de muncă. Iar răsunsul este unul foarte simplu: NU!

Faptul că unele companii sau unii manageri nu știu să organizeze mai bine timpul alocat activității, nu ar trebui să afecteze timpul tău liber. Învață să refuzi, răspicat și cu fruntea sus. Ai un contract, pe care ambele părți trebuie să îl respecte. Munca nu este obligatorie, iar orice angajat e liber să își aleagă anagajatorul, mai ales dacă cel unde activează în prezent încalcă atât parametrii contractului, cât și codul muncii. Adresați-vă departamentului de HR, dacă observați că nimic nu se schimbă, însă încetați să vă luați din balanța vieții, pentru a umple balanța muncii.

  1. Ai grijă de tine

Unul dintre cele mai importante aspecte ale subiectului dezbătut: TU. Dacă tu ești mulțumit, împlinit și fericit, la fel va fi și familia ta. Vei putea să petreci timp alături de ei, fără să ai norii negri ai muncii planând asupra ta mereu. Ba mai mult, o sănătate fizică și mentală te vor ajuta în toate aspectele vieții.

Te simți epuizat? Cere ajutor. Te simți neîndreptățit? Cere ajutor. Ți se cer lucruri imposibile? Cere ajutor. Vorbește despre toate aceste chestiuni, altfel ele se vor aduna în tine și ghici unde vor lovi? În familie, în timpul dedicat acesteia, și ulterior, în probleme cronice de sănătate, care pot avea efecte devastatoare și irecuperabile. Nu, nu-ți cer egoism, îți cer să fii atent la tine, la psihicul tău și la cum ești tratat, nimic mai mult.

Concluzii

A ne analiza pe noi, a decide dacă un loc de muncă este sănătos, a doza timpul în cantități decente și a ne dori să fim alături de cei dragi, sunt lucruri normale, lucruri de care avem nevoie, pentru a crește ca oameni sau ca profesioniști. Cu un plan bine pus la punct, cu o scară de valori stabilă, cu standarde de muncă sănătoase, nu vom mai trebui să sacrificăm timp dintr-o parte a vieții, pentru a-l dedica celeilalte. E nevoie doar să ne exprimăm doleanțele, să menținem o poziție fermă și să prioritizăm ceea ce contează cu adevărat pentru noi.

La final de zi, toate acestea se pot contura într-o concluzie de tip clișeu, însă adevărată și veșnică: munca e muncă, iar familia e familie. Aveți grijă de voi!

Dacă ești în căutarea unor oportunități legate de o carieră nouă, care să-ți permită un job decent și să-ți acorde timp alături de familie, te invit la unul din programele create de mine, special pentru angajații ce vor să să se reinventeze.

Cu drag,
Andra

Programe

Citește și alte articole pentru tine

Distribuie articolul

Alte articole care ar putea să îți placă