Ce este ADNul profesional (5)
Picture of Andra Pintican

Andra Pintican

4 motive pentru care ești nefericit la job

“Nu mai știu dacă eu nu îmi vreau jobul sau el nu mă vrea pe mine. Simt că oricât aș munci, nu e suficient și sunt blocată în a mă dezvolta “

Așa a început conversația cu Diana, săptămâna trecută. O tipă faină, ambițioasă și cu chef de a face bine în jurul ei. Și totuși, la 35 de ani, se confruntă cu un burnout de toată “frumusețea”.

Nopți nedormite, stări de anxietate de câte ori intră un mail nou în inbox, lipsa energiei pe care băiețelul ei de 3 ani o solicită constant. Acestea sunt câteva din lucrurile cu care se confruntă, lucrând într-un mediu ce o solicită uneori peste măsură. Un mediu care îi cere performanță, dar nu îi dă resursele de care are nevoie pentru a o atinge.

M-a sunat convinsă că e cazul să își dea demisia și spera să o ajut să-și caute alt job.

Probabil ați fi tentați să dați vina pe organizație. Că nu-și respectă angajații, că nu au practici sănătoase, că fac abuz, că e mediul toxic… Poate că aveți dreptate. Dar vedeți voi… dacă cineva ne încalcă limitele, înseamnă că noi le-am permis să o facă!

Eu nu pot schimba organizații ca să îmi fac clienții fericiți. Dar ceea ce pot face e să îmi ajut clienții să înțeleagă cum și de ce iau ei în viață decizii și ce tipare repetă, de ajung în astfel de situații.

Mi-aș dori să vă spun că discuția cu Diana e un caz izolat, dar adevărul e că săptămânal primesc între 70-100 de mesaje pe Linkedin, din care cam 70% sunt pe acest subiect: câte daune colaterale produc joburile noastre.

Am angajat peste 3000 de oameni până acum. Am interacționat cu mult mai mult de atât ca să îi pot angaja pe aceștia. Ce pot spune cu convingere e că e inutil să vorbim despre cine ești la nivel profesional, până nu descoperi cine ești tu ca individ.

Motivele pentru care ai o relație toxică cu jobul tău:

Nu știi încă cine ești

Ți-ai trăit cam toată viața raportându-te la așteptările celorlalți de la tine, comparându-te cu ceilalți. Te-ai lăsat de mic definit de cei din jur și, cel mai probabil, ai acționat în baza gândurilor limitative cam toată viața.

Ți-ai ales meseria…din întâmplare

80% din oamenii cu care interacționez îmi spun ca au ajuns în meseria pe care o practică din… întâmplare. O conjunctură de evenimente ce i-a dus în altă direcție decât ce plănuiau sau studiau.

Și nu e nimic rău într-un pic de divine grace, dar evident, în timp, dacă nu digeri schimbarea traseului, va apărea urma de regret că nu ai urmat ceea ce visai în tinerețe.

Te dezvolți din inerție

“Dacă muncesc din greu, voi fi observat și voi fi promovat”. Ce vis frumos! Și cam atât rămâne pentru cei mai mulți dintre noi: un vis!

Cum ar fi să conducem business-uri pe premisa de mai sus? Fără obiective concrete? Fără strategie? Am mai avea performanță?

Cum ar fi dacă am trata și dezvoltarea noastră profesională la fel cum am aborda un business? Oare am fi mai triumfători în atingerea apogeului profesional?

E mai comod să fim victime, decât să fim eroii propriei povești

Știu. Declarația asta doare. Și vă asigur că nu o spun sub formă de judecată. Dar așa e. E mai ușor să fie de vină managerul pentru că e asupritor, colega pentru că nu comunică, compania pentru că nu investește în noi.

Eroul are prea multe de făcut. În primul rând, trebuie să simtă că merită un job pe care să îl practice cu drag. Eroul trebuie să aibă încredere în el că merită să fie apreciat. Eroul trebuie să își exprime standardele de muncă și să se asigure că cei din jur le respectă. Eroul trebuie să își evalueze obiectiv abilitățile și realizările…și uneori să accepte că nu e cel mai bun la ..orice. Și tot el trebuie să își dedice timp mereu pentru dezvoltare, pentru că știe ca daca el crește…și jobul lui va crește odată cu el.

Deci e greu să fim eroi. Și zona de confort, bat-o vina, e așa familiară și ne absolvă de orice vină.

Dacă ne-am întâlni peste 20 de ani, ce o să îmi povestești despre viața ta? Că te-ai chinuit mereu la job și n-ai avut timp să trăiești?

Sau o să îmi povestești cu zâmbetul pe buze că ai trăit o viață așa cum ai simțit TU că ai nevoie și că ai avut pe parcursul ei o relație sănătoasă cu munca ta, cu cei din jur …dar cel mai important …cu TINE?

Dacă ești pregătit să descoperi cum poți să fii fericit la job, e cazul să accepți că prima dată trebuie să fii bine în viața personală!

Webinarul de Strategie de viață și carieră te poate susține să ai control asupra vieții tale profesionale, să nu mai te lași purtat de întâmplare și să faci alegeri strategice.

Distribuie articolul

Alte articole care ar putea să îți placă